
Що потрібно для вибору плуга
- Деталі
- Статті
- 294
Велике подорожчання пального, спричинене рашистською агресією, боляче вдарило по бюджетах вітчизняних фермерах. Разом із цим це спричинило очевидні зміни в технології вирощування сільгоспкультур. Чимало господарств різко скоротило кількість глибоких обробітків ґрунту, включно до вимушеного переходу на mini-till чи навіть нульовий обробіток
Ситуація з агровиробництвом останні роки свідчить, що значення має кожен зекономлений літр пального, внаслідок чого різко знизилася інтенсивність застосування плугів і глибокорозпушувачів. Незрідка фермери намагаються зробити один прохід універсальним агрегатом замість трьох-чотирьох обробітків плугом, як те передбачала попередня технологія. В тому разі, якщо в полі таки з’являється плуг чи глибокорозпушувач, то робоча глибина обробітку може бути істотно меншою, що дає змогу заощадити дорогу «солярку».
З іншого боку, економія пального — це дуже добре, але, не вдаючись у нескінченні дискусії щодо ефективності того чи іншого способу обробітку ґрунту, завважимо, що все залежить від ґрунтово-кліматичних умов. Є поля й цілі господарства, у яких без плуга — нікуди. Рясна стерня кукурудзи, важкі ґрунти, засилля бур’янів, потреба приорати тверду органіку —
у багатьох випадках класичний відвальний плуг є буквально незамінним.
Тому на ринку України, попри всі актуальні тенденції щодо зниження споживання пального, регулярно з’являються нові моделі плугів як вітчизняних, так і закордонних виробників. До того ж, щоб відповідати вимогам сучасності, ці агрегати (їх дедалі частіше іменують саме машинами) оснащують цілком інтелектуальними системами.
Наприклад, це технології ідеального копіювання траєкторії руху трактора, щоб унеможливити будь-які розхитування чи перекриття навіть на 1 см. Сучасний плуг повинен мати ідеальну керованість. Також деякі сучасні виробники плугів пропонують інтелектуальну систему повороту, яка вдвічі уповільнює роботу перед розворотом. До того ж рама плуга може автоматично зсуватися за допомогою циліндра перед процесом повороту, щоб забезпечити максимально низький центр тяжіння і зменшити зусилля, що впливають на трактор і плуг.
Ще один момент — повністю гідравлічні налаштування робочої глибини й автоматичний переворот плуга. Такий функціонал уже давно перетворився на обов’язкову програму.
Повертаючись до універсальних критеріїв вибору плугів, нагадаємо, що загальноприйнятим значенням для вибору ширини захвату плуга вважається показник 40 к. с. потужності машини на один корпус плуга. Утім, в окремих випадках не слід підходити до справи буквально. Багато чого залежить від особливостей ґрунту на полях господарства, рельєфу полів, кількості пожнивних решток та інших чинників. Тому краще лишити певний запас потужності — від 30 до 40 к. с. — понад це розрахункове значення. Поряд із тим потужність трактора не має бути надмірною до плуга, інакше машина погано відчуватиме агрегат.
Хоча дуже хочеться мати один плуг, що працює з основним трактором, це не завжди доцільно. Слід взяти до уваги розмір, форму та віддаленість полів у господарстві. Немає сенсу ганяти 8-корпусний плуг за десятки кілометрів, щоб той намагався розвернутися на полі площею 15 га. З цією метою краще взяти додатковий плуг на 3–4 корпуси, який працюватиме з трактором меншої потужності.
Економічність споживання пального трактором, агрегатованим із тим чи іншим плугом, — річ вельми умовна. Адже тут впливає, висловлюючись образно, мільйон різних чинників, починаючи з моделі трактора і закінчуючи умовами роботи на тому чи іншому полі. Справді, існують плуги, які за певних умов дають змогу заощадити літр, два чи три літри пального, але будьмо відвертими: існують суворі закони фізики й не тільки фізики, тому обдурити їх навряд чи вдасться. Так звані суперекономічні моделі плугів іноді більше належать до сфери маркетингу, ніж реальної роботи. Хоча трапляється різне.
________________________
Вкрай важливо мати можливість автоматичного розвороту плуга, а також його складання / розкладання в робочий стан і перевороту. Чим більш автоматизованими будуть ці процеси — тим вищою буде продуктивність оранки
________________________
Як ми вже згадували, вкрай важливо мати можливість автоматичного розвороту плуга, а також його складання / розкладання в робочий стан і перевороту. Чим більш автоматизованими будуть ці процеси — тим вищою буде продуктивність оранки й тим менше втомлюватиметься оператор. Це дасть змогу знизити кількість помилок та якісно і швидко виконувати роботу.
Зазначимо також, що сучасні плуги відмінно працюють із тракторами, оснащеними системами автоматичного водіння. В такому разі, як іноді кажуть, «плуг керує трактором», тобто виконується ідеальна оранка.
У сільському господарстві дедалі частіше використовують трактори із широкою гумою чи спареними колесами. Це ускладнює традиційну роботу плуга в борозні. До того ж рух у борозні за багатьма показниками не є оптимальним рішенням. Тому бажано, щоб новий плуг мав змогу провадити свою роботу за технологією on-land, тобто поза борозною. Це істотно покращує оранку та підвищує продуктивність роботи.
Нагадаємо, що істотною перевагою оранки «поза борозною» є зменшений тиск на ґрунт завдяки великій опорній поверхні широких шин і можливості роботи за нижчого тиску в шинах. Унаслідок цього виникає значно менше переущільнень. Також режим «поза борозною» сприяє оптимізації тягової траєкторії.
Також надзвичайно важливим є швидкий і зручний перехід від режиму «поза борозною» до режиму «по борозні», залежно від умов на полі. В деяких сучасних моделях плугів із цією метою достатньо перевести важіль гідрокерування на поворотній стійці.
У виборі плуга варто звернути увагу на якість захисту корпусів. Зокрема, враховувати умови роботи й тип ґрунтів. Так, якщо останні є переущільненими та каменистими, то краще використовувати плуги з пружинним, ресорним або гідравлічним захистом корпусів. Інакше часте спрацьовування традиційного болтового захисту призведе до підвищеної витрати змінних запчастин. До речі, не слід забувати, що захист на зрізних болтах для плугів є оптимальним рішенням.
Немає сенсу купувати якісний дорогий плуг без належної технічної сервісної підтримки. Потрібно розуміти, що сучасний плуг — це не просто важкий і потужний шматок металу, а високотехнологічна конструкція з інноваційними та навіть інтелектуальними рішеннями. Важливе завдання для власника такого плуга — навчитися по-справжньому ефективно використовувати його технічні особливості та переваги.
Це може стосуватися й вибору додаткових робочих органів, і швидкості та напрямку руху, і різноманітних регулювань. Від правильності налаштувань залежить дуже багато: якість оранки, продуктивність роботи, дотримання технології, витрата пального тощо.
Василь Черкас