
Обираємо навантажувач для роботи в зерносховищі
- Деталі
- Статті
- 504
Фронтальними навантажувачами сьогодні користуються практично всі господарства, надто ж там, де є власні потужності для зберігання зерна. Це по-справжньому зручна і незамінна машина, яка дозволяє забути про зерномети й особливо про лопати й ручну працю
У принципі із цією технікою добре знайома більшість вітчизняних аграріїв, проте критерії її вибору досі відомі не всім. Тому ми пропонуємо короткий набір основних рекомендацій для вибору фронтальних навантажувачів, які використовуватимуться переважно для переміщення такого відносно легкого та сипучого матеріалу, як зерно.
У виборі будь-якої техніки слід насамперед ураховувати співвідношення ціна-якість, що безпосередньо стосується і фронтальних навантажувачів. Зерно — це легкий сипкий матеріал, відповідно, не обов’язково вибирати машину з видатними характеристиками вантажності. Буде достатньо середніх технічних характеристик, але модель має бути як мінімум надійною.
Уже згадуваний на початку нашої статті момент — завдання й умови роботи фронтального навантажувача. По-перше, у яких умовах він працюватиме: тільки у приміщенні зерносховища чи зовні також? Що він перевантажуватиме: тільки зерно чи інші складніші вантажі? На які відстані та за яких умов? Звісна річ, що всього не передбачиш, проте таким чином можна вирішити: потрібний вам гусеничний навантажувач чи вистачить колісного? Чи, може, колісна машина з високою прохідністю?
________________________
Необхідно вибирати правильну специфікацію фронтального навантажувача для конкретних робіт — об’єм ковша, вантажність, довжину стріли для навантаження чи розвантаження. Якщо це елеватор, то зазвичай досить спеціального ковша для сипких матеріалів
________________________
Також потрібно звертати увагу на якість основних компонентів і металоконструкцій, які швидко зношуються, інакше це може виливатися згодом у чималі суми за сервісне обслуговування.
Необхідно вибирати правильну специфікацію фронтального навантажувача для конкретних робіт — об’єм ковша, вантажність, довжину стріли для навантаження чи розвантаження. Якщо це елеватор, то зазвичай досить спеціального ковша для сипких матеріалів. Моделі навантажувачів різних виробників можуть мати зовні схожі основні характеристики, але різну «начинку», що істотно впливає на ефективність роботи в тих чи інших умовах.
Особливо слід зосередитися на економності роботи та експлуатаційних витратах кожної моделі. Середня витрата дизельного пального в однієї моделі може бути нижчою удвічі-утричі, ніж в іншої. Аналогічно зношування шин може відбуватися в 5–6 разів повільніше. У сумі це може вилитися у досить вагому цифру економії.
Ми не наполягаємо на конкретних брендах фронтальних навантажувачів, оскільки всі машини відомих виробників по-своєму хороші й грошей своїх коштують. Тому, якщо є сумніви щодо маловідомого бренду, то можна сміливо брати модель, наприклад, європейського виробництва.
Також слід ураховувати, що великі можливості й широкий функціонал брендової машини для вас можуть здатися зайвими, зате сервісне обслуговування може влетіти в копійчину. Адже наше завдання — досягти максимальної економічної віддачі від покупки за принципом «ціна — якість», тому слід звертати увагу на ефективність покупки й із цього боку також. Навантажувач не повинен простоювати, якщо він використовується буквально кілька місяців на рік для навантаження зерна, то можна взяти бюджетну модель.
Ще один нюанс, який особливо ретельно слід ураховувати у виборі моделі фронтального навантажувача, — наявність дилерського обслуговування і запчастин. Це може перетворитися на серйозну проблему, якщо йдеться про деякі азійські марки навантажувачів. Може виявитися, що вони або лише планують відкривати представництво в Україні, або вже встигли його закрити, розчаровані низьким рівнем продажів.
Утеплена кабіна, наявність пічки або навіть самої кабіни, якість електричної проводки — це нюанси, які обов’язково слід ураховувати. Не всім пристане модель, призначена тільки для роботи в приміщенні. Втім, якщо працювати вона буде справді тільки в приміщенні зерносховища, то орієнтуйтеся насамперед на максимальну маневреність фронтального навантажувача.
Від цього залежить і тип двигуна моделі. Якщо машина буде працювати на відкритому повітрі — слід вибирати бензин або дизель. Якщо тільки всередині зерносховища можна спробувати навантажувач з електричним приводом. Щодо економічності роботи фронтального навантажувача слід розуміти, що основний критерій тут не те, скільки він спалює пального за годину роботи, а саме співвідношення продуктивності до використаного пального.
Не менш важливі критерії вибору фронтального навантажувача — це його маневреність і вантажність, а відповідно — продуктивність роботи.
Існує два підходи до цього питання. Перший каже, що доцільніше зупинити свій вибір на машині зі значно більшою вантажністю, порівнюючи з максимальною, зазначеною у технічних характеристиках. Умовно кажучи, якщо потрібно підіймати по 5 т за один захід, краще брати фронтальний навантажувач, здатний переносити до 7–8 т. Це дозволить заощадити ресурс машини й забезпечити її тривалу роботу в нормальному режимі, а не «в натяжку».
Інший підхід стверджує, що слід купувати навантажувач із мінімальним запасом вантажності. По-перше, він обійдеться дешевше, по-друге, забезпечить найефективніше співвідношення між вартістю пального, що споживається, і продуктивністю. Коротко кажучи, ви не витратите зайвих грошей. Погодьтеся, тут також є своя логіка.
До речі, всі ці розрахунки багато в чому залежать від стану підлоги у приміщенні, де використовуватиметься машина. На нормальній рівній поверхні характеристики стійкості фронтального навантажувача будуть значно вищими, порівнюючи з нерівною поверхнею. Тобто потрібно або вирівняти підлогу, або орієнтуватися на особливо стійкі моделі. І обов’язково потрібно з’ясувати показник так званої залишкової вантажності, що дозволить зрозуміти межі можливостей тієї чи іншої моделі.
________________________
Шарнірні навантажувачі та навантажувачі з усіма поворотними колесами мають мінімальний вплив на опорну поверхню й не ушкоджують асфальт та інші опорні поверхні при маневруванні
________________________
Потрібно також ураховувати, що шарнірні навантажувачі та навантажувачі з усіма поворотними колесами, на відміну від машин із бортовим поворотом, мають мінімальний вплив на опорну поверхню й не ушкоджують асфальт та інші опорні поверхні при маневруванні, особливо у поєднання зі спеціальними шинами, що знижують питомий тиск на поверхню.
Дуже важливо правильно підібрати ківш для фронтального навантажувача. Матеріал повинен буквально «затікати» до нього, а не прагнути висипатися назовні. Боки ковша повинні закривати загнуті краї, а також спеціальний козирок, та й розмір його має бути зручним, зокрема не закривати огляд оператора. В іншому випадку частина матеріалу постійно просипатиметься на підлогу.
Продуктивність машини також багато в чому залежить від правильно підібраного ковша. Бажано їх мати хоча б два — для вантажів, які мають різну питому вагу. Може виявитися, що для переміщення легкого сипкого вантажу доцільніше причепити ківш, об’єм якого в півтора-два рази перевищує стандартний.
Зрозуміло, з будь-яким ковшем, як і з агрегатом, потрібно вміти правильно поводитися, тому слід відразу чітко розуміти, хто конкретно працюватиме з фронтальним навантажувачем у вашому господарстві. Бажано провести для майбутнього оператора машини (чи операторів) хоча б мінімальний курс навчання.
Василь Черкас