Вибираємо плуг
- Деталі
- Статті
- 382
Сучасний плуг – це не просто важка «залізяка», якою видається, а високотехнологічний агрегат, котрий потребує специфічного дбайливого підходу.
Проте лише об’єктивна оцінка фінансових можливостей господарства і врахування конкретних ґрунтово-кліматичних умов дозволять чітко визначитися з вибором технології, спрямованої на створення необхідних умов для оптимального проростання й розвитку вирощуваних культур.
На сьогоднішній день найпопулярнішими в Україні вважаються плуги, що мають від 4 до 9 корпусів. Враховуючи, що на кожен метр робочої ширини плуга потрібно 40 к.с., такі моделі оптимально поєднуються із наявними в господарствах тракторами, потужністю від 150 до 400 к.с.
___________________
На сьогоднішній день найпопулярнішими в Україні вважаються плуги, що мають від 4 до 9 корпусів
___________________
Хоча, ясна річ, бажано мати бодай 20-30 к.с. в запасі – плуг є плуг. Якщо ж ми потребуємо щось більш продуктивне, то маємо бути готовими придбати потужний трактор, із двигуном від 500 к.с.
Широкозахватні плуги (від 9 корпусів) виготовляють із шарнірною задньою секцією, що забезпечує рівномірність глибини оранки. Агрегатовані із потужними тракторами такі плуги працюють із високою ефективністю, бо розміщуються без відхилення лінії тяги від напрямку руху.
В такому варіанті гусениці чи колеса потужного трактора рухаються по полю, а не по борозні. Кількість проходів орного агрегату по площі поля зменшується в 1,5–2,3 рази.
Підходящу модель плуга перед прийняттям рішення про придбання необхідно співвідносити із реальними умовами, в яких доведеться працювати. Визначальний фактор тут – кількість і тип характер рослинних решток на поверхні поля. Це стосується передусім кукурудзи, яку досить часто не встигають перебити дисковою бороною і відразу заорюють.
Тому потрібен плуг із хорошими передплужниками, що будуть акуратно заорювати стебла та листя кукурудзи, а не нагортати купи по всьому полі. Це поширений критерій оцінки якості плуга, який варто обміркувати вже на етапу вибору агрегату.

Звісно, потрібно звернути увагу і на те, що модель плуга повинна нормально працювати як в борозні, так і поза нею. Дедалі частіше аграрії обирають саме другий варіант з огляду на його економічність в плані ресурсу техніки та нижчу втомлюваність оператора. Однак ситуації трапляються різні і ключовим тут має бути фактор універсальності.
Ще одне важливе питання, на яке потрібно звернути увагу – тип регулювань плуга. Передусім маємо на увазі регулювання ширини корпусів, які регулюються або вручну, або гідравлічним способом. Якщо агрегат переважно працюватиме на однорідному рівному рельєфі поля, то ця проблема не є особливо складною.
Однак якщо потрібно регулярно орати на грунтах різних типів зі значними нерівностями рельєфу, то варто таки обрати модель із гідравлічним способом регулювань. Інакше оператор постійно марнуватиме час і нерви на зміни налаштувань, що може призвести до того, що трактористи потай ігноруватимуть усі вимоги керівництва щодо правильного вибору налаштувань.
В ідеалі плуг повинен перевертатися і виставлятися на потрібні показники буквально декількома натисками пальця. Жодних там ключів і молотків не повинно бути, бо це дійсно спричинить втрату часу та сил разом зі зниженням якості та продуктивності роботи.
___________________
Неправильне налаштування плуга та неграмотна робота механізатора можуть довести до перевитрати пального на 30-40% і навіть більше
___________________
Неправильне налаштування плуга та неграмотна робота механізатора можуть довести до перевитрати пального на 30-40% і навіть більше. Так би мовити, на рівному місці.
Для того, аби ефективно працювати із плугом, передусім необхідно правильно збаластувати трактор, а також виставити тиск в шинах та довжину навіски задніх важелів трактора. В подальшому це дасть змогу в процесі роботи займатися налаштуваннями тільки плуга, а не плуга і трактора водночас, не розуміючи вже, що на що впливає.
Якщо ми працюємо в борозні, то потрібно враховувати, що ширина поміж передніми та задніми колесами не має перевищувати декількох сантиметрів. Ширина ж передньої борозни має відповідати ширині захвату плуга загалом. Зміщення ж переднього корпусу відносно середини плуга дає змогу адаптувати агрегат до наявної колії трактора.
Ще одна поширена помилка – максимальне заглиблення передплужників у землю. Робиться це на перший погляд правильно, а саме для того, щоб покращити обробіток грунту, в тому числі і приорювання рослинних залишків. Однак досить часто такий агроприйом призводить до пошкоджень стійок та перевитрати пального.
Найкраще провадити один-два тестові проходи трактора з плугом з метою встановлення оптимальних налаштувань, і звичайно ж орієнтуватися на рекомендації виробників і дилерів плугів.



